De “oude doos”
Op dit gedeelte van de website zullen oude foto’s van schepen worden geplaatst.
We nemen u mee terug in de tijd aan de hand van deze foto’s om zo mogelijk (extra) herinneringen op te halen over de scheepvaart van toen.
Catharinapolder
- Gebouwd 1959, N.V. Scheepswerf Janssen, Druten (J147)
- 931 BRT 490 NRT 1.366 DWT
- 67,56 (60,36) x 9,93 x 5,82 x 3,633
- 2 laadruimen, G 1.826 m3, 91,5 ton bunkers, 12,5 kn.
- 1.100 EPK, 821 kW, 8 cyl, 4 tew, 390 x 680, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
- 1958 te water gelaten, 2-1959 opgeleverd als CATHARINAPOLDER aan N.V. Motorvrachtschip “Magna Pete”, Rotterdam.
- 1967 verkocht aan Yousef Ahmed Al Sager, Kuwait, herdoopt AL YASRAH.
- 1967 verbouwd van vrachtschip tot veetransportschip, 496 / 931 BRT, 230 / 490 NRT, 767 / 1.388 DWT.
- 1974 als AL YASRAH verkocht aan Livestock Transport & Trading Co. K.S.C., Kuwait.
- 1979 verkocht aan Wingate Ltd., Panama, in beheer bij Univan Shipmanagement Ltd., herdoopt JIHAD I.
- 1983 verkocht voor sloop naar Pakistan, gearriveerd te Karachi, doorverkocht aan Feather Floats Inc., Panama en herdoopt FEATHER CLOUD, het is niet bekend of het schip als FEATHER CLOUD heeft gevaren of dat het te Karachi is blijven liggen.
- 1984 verkocht voor sloop, gearriveerd te Gadani Beach om gesloopt te worden.
Erebus
- Naam: Erebus
- Imo nr: 5105130
- Bouwjaar: 1950
- Roepnaam:PDYL
- Rederij: H. Schothorst, Groningen.
- l.l.:/l.o.a.: 45,54m x 50,20m
- Brt: 477 Nrt: 224
- Dwt: 580
- B.: 8,20m H.: 2,82m D.: 3,30m
- Motor: 375 Pk 4 tew 6 cil Brons diesel
- Snelheid: 9 mijl
- Bouwnr: 716
- Gebouwd bij: E.J. Smit & Zn. Te Westbroek
- Te waterlating: 06-07-1950
- Oplevering: 23-09-1950
- 1960: EREBUS, E. Lammert e.a., Groningen. (Carebeka) PDYL
- 1963: EREBUS, E.L. & E.H. Schothorst, Groningen (Carebeka) PDYL
- 1972: Verkocht voor sloop aan Simetas NV, Hoogezand. Het stuurhuis
Patria
- Patria 1938 roepnaam PGRL
- Diensttijd 1938-1968
- Bouwer : N.V. Scheepswerf Foxhol v/h Gebr. Muller Foxhol (bouwnummer 44)
- Tonnage : 343 brt., 168 nto. en 410 dwt.
- L X B X H : 43,50 X 7,57 X 2,93 mt.
- Machine : MWM-diesel 6 cil. van 300 pk.
- Snelheid : 10 knopen
- 1938-1940 Patria H.Groen Groningen (beheer bij Wagenborg v.a. 40 Carebeka).
- Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen
Op 29 mei kwam de Patria om 23.00 uur aan bij de in brand geschoten houten radarboot Crestle Eagle die aan de grond was gezet. Maar liefst 1.000 man werd aan boord genomen waaronder de bemanning van de gezonken jager HMS Grenade, de Crestle Eagle en de Fenella. De Patria heeft 1.400 personen geëvacueerd uit Duinkerken. - 1945-1968 Patria H.Groen Groningen (beheer bij Carebeka).
- 1968-1971 Georgios Hatzioannou D. Hatzioannou Ikaria, Griekenland.
- 1971-1976 Aspa Syrianos Brothers Mytilene, Griekenland.
- 1976-1985 Aspa Mavrona Brothers Piraeus, Griekenland, in 83 herdoopt in Elenitsa.
- 1985-1988 Barbagiorgis Spencen Overseas Inc.Piraeus.
- 1988-1989 Metis verkocht aan onbekende Griekse eigenaar.
- In 1989 verkocht voor de sloop naar Perama, Griekenland.
Tubo
- Gebouwd in 1936 bij de Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen.
- 199 b, 115 n, 250 d – L x B x H = 35,75 (34,35) x 6,43 x 2,49 (2,44) meter – G 14.000, B 13.500
- 2 tew 3 cil. dieselmotor van N.V. Appingedammer Brons Motorenfabriek, Appingedam (nr. 5251)(240 x 360), 150 r.p.k., 8.5 kn.
- Klasse: Bureau Veritas – Brandmerk: 1754 Z. GRON. 1936
- 1936: TUBO, Willem Bootsman, Delfzijl
- 1937: (23 oktober) tijdens de reis van Middelharnis naar Engeland met een lading uien in een orkaan terecht gekomen waarna de deklast na enige uren overboord spoelde; op 25 oktober in Boston (Lincs) aangekomen; na opening van de luiken bleek dat ook de lading in het ruim door het zeewater was aangetast; de lading werd gelost en het schip vertrok naar Rotterdam. Tijdens deze reis kreeg men lekkage en met behulp van een sleepboot kon de werf van A. Vuyk & Zonen in Capelle aan den IJssel worden bereikt; na droogzetting bleek dat alle bodemplaten waren beschadigd; na reparatie kwam het schip op 7 december weer in de vaart
- 1940: (10 mei) in Rouen
- 1940: (16 mei) ingeschreven bij the Netherlands’ Shipping & Trading Co., Londen
- 1945: (1 juni) TUBO, Willem Bootsman, Delfzijl
- 1948: (10 september) door m.s.Hoop Delfzijl binnengesleept nadat tijdens de reis van Kotka naar Delfzijl met een lading hout problemen waren ontstaan met de hoofdmotoren op 8 november weer in de vaart genomen
- 1955: (14 juni) TEMPO-D, Harm Dijken (Wagenborg), Groningen
- 1966: (24 februari) ARION, Jurrien Kruidhof & Hendrik Alje Kuiper (Maritima Scheepvaart- & Handelmaatschappij N.V.), Delfzijl
- 1971: (25 november) verkocht aan Frank Rijsdijk’s Industriëele Ondernemingen N.V. om te worden gesloopt in Hendrik Ido-Ambacht, in gebruik als opslagschip.
- 1972: (oktober) gesloopt